תזונה בריאה בגיל השלישי

בגיל השלישי, באופן טבעי, מערכות הגוף חלשות יותר, המערכת החיסונית איננה כבעבר וספיגת הויטמינים ירודה. חשוב להקפיד על הרגלי תזונה נכונים, הכוללים את כל אבות המזון בכל גיל ובמיוחד בגיל השלישי. יש לשים לב שכאשר האדם אחראי לעצמו והוא מסוגל לאכול ולבצע קניית מוצרי מזון בכוחות עצמו, אזי האחראיות לתזונה בריאה מוטלת עליו. אך כאשר האדם המבוגר מתגורר בגפו אך זקוק לסיוע או שהוא דייר בבית חולים סיעודי או בבית אבות אזי הגורם המטפל בו הוא זה שאחראי לשים לב להרגלי התזונה, לרכוש עבורו מזון בריא ומזין הכולל את כל אבות המזון, ירקות בצבעים שונים ולוודא שהאדם המבוגר מקבל מזון בריא ומבוקר.

שינויים פיזיולוגים החלים בגיל השלישי ומשפיעים על התזונה

בגיל השלישי חלים שינויים פיזיולוגיים המשפיעים על התזונה ולא לטובה:
בעיות בשיניים: התחנה הראשונה שעובר מזון הוא הפה והשיניים. בעיות בשיניים כמו חוסר בשיניים ושיניים תותבות מפריעים ליכולת הלעיסה, מה שגורם לקשיש לעכל פחות טוב את המזון במקרה הטוב, ולסרב לאכול במקרה הפחות טוב, מצב עימו מתמודדים לא מעט מטפלים במחלקות סיעודיות של בית חולים סיעודי. טיפול בשיניים והתאמת שיניים תותבות נוחות יסייעו.
ירידה בחוש הריח והטעם: ירידה בחושים אלה הופכת המזון לאטרקטיבי פחות. האכילה הופכת להיות טכנית כך שהקשיש לא מעוניין לאכול. חשוב לתת לקשיש אוכל מלא בטעם כדי שירצה לאכול. סוכריה או מסטיק לפני האוכל יגרמו להפרשת רוק רבה יותר, מה שגורם לפעילות מקסימלית של בלוטות הטעם בלשון.
בעיות בחניכיים: בהמשך לבעיות בשיניים וחוסר שלהן, קשישים רבים סובלים גם מבעיות בחניכיים. חשוב לטפל בחניכיים מודלקים וגם לדאוג למזון עם כמות גדולה של ויטמין C כמו עגבניות ופירות הדר.
• עצירות: עצירות שהיא תופעה רווחת בגיל השלישי גורמת לכך שהמזון מתעכל באיטיות ולחוסר תיאבון. מזון עשיר בסיבים תזונתיים ושתיה רבה יסייעו לעיכול טוב ומהיר יותר.

למה עוד חשוב לשים לב בתזונת הגיל השלישי?

חלק משגרת היום, כמעט בכל יום במחלקות בית חולים סיעודי היא בדיקת משקלם של המטופלים על מנת לוודא שמשקלם תקין והם אינם יורדים בו. חשוב שכל קשיש, גם במצב בריאותי טוב יותר, יעשה זאת. אם ישנה ירידה אך גם עליה דרסטית במשקל חשוב לפנות לרופא המטפל. מומלץ מאוד לאכול בגיל השלישי מזון המכיל שומן בריא כמו אגוזים, אבוקדו, שמן זית. חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות גם אם לא רעבים, כשאכילת פירות וירקות העונה תמיד מומלצת. חשוב להקפיד על תפריט בהתאם לבעיות רפואיות שישנן. ישנם מזונות הנחשבים בריאים שלאדם הסובל מבעיה מסוימת יהיו אסורים לאכילה או לפחות לא מומלצים. הקפידו ללכת לפי עצת הרופא או דיאטנית.

תזונה בריאה בגיל השלישי
תוכן עניינים

לפרטים נוספים

לפרטים נוספים ולתיאום פגישת ייעוץ

שתפו את המאמר

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

תזונה נבונה בגיל השלישי

תזונה נבונה בגיל השלישי

הרפואה המתקדמת והטכנולוגיה המתחדשת בימינו ,מביאות עמן עלייה בתוחלת החיים. במקביל , בשנים האחרונות ניתן גם דגש גדול על תפקוד האדם המזדקן ואיכות חייו .

מחלת ההנטינגטון

מחלת ההנטינגטון

"מחלת הָנְטִינגְטוֹן" תוארה כבר בשנת 1872 על ידי ג'ורג' הנטינגטון אבל ידעו עליה כבר בימי הביניים. בגלל מאפייניה התורשתיים וההרסניים בקרב המשפחות הנגועות, מושקע מאמץ

אוסטאופורוזיס בגיל המבוגר

אוסטאופורוזיס בגיל המבוגר

בעיית צפיפות העצם קיימת גם אצל גברים וגם אצל נשים, בעיה זו גורמת לשברים מרובים בגיל המבוגר הסיבות לנפילות הם: 1. ראיה מוגבלת 2. הליכה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן