שימוש במוסיקה עם חולי דמנציה ואלצהיימר

אנשים מבוגרים הסובלים ממצב של תשישות נפש ואיבוד הזיכרון חשים גירוי באופן שונה מאנשים אחרים בגילם שבריאים נפשית. אותם חולים מפרשים מצבים שונים באופן אחר ויכולת ההבנה שלהם אינה תקינה לגמרי. התגובות שלהן לא תמיד תואמות את המצב בו נתקלו ואת הגירוי שגרם לתגובה ואין ביכולתם להסביר את תגובתם לכן חשוב לטפל בהם בעזרת הכלים הנכונים.

טיפול בעזרת גירוי קולי:

חולי דמנציה ומבוגרים הסובלים מאלצהיימר יגיבו אחרת לגירוי קולי מאשר אדם הבריא בגופו ובנפשו. מוסיקה רועשת או פתאומית, מוזיקה שחוזרת על עצמה לאורך זמן או מעלה בהם זכרונות לעיתים אפילו לא באופן ברור ומודע יכולים לגרום למצוקה נפשית ותגובות של חרדה ואף צרחות והתקפי אלימות מבחינת אותם אנשים. ברגע שהסביבה שלהם היא רועשת ומלאה בגירויים קוליים היא יכולה לגרום למצב תמידי של מתח לחץ וחרדה ולכן חשוב מאוד לווסת את הקולות לידם, להנמיך רעשים ובאופן כללי לשמור עליהם בסביבה רגועה ושקטה יותר.
אך מכיוון שגירוי קולי גורם לאותם אנשים לתגובות שכאלה, ניתן להשתמש באותו גירוי קולי ומוסיקה בכדי לטפל בהם ולסייע להם להתגבר על המצבים הנפשיים בהם הם נמצאים ואף להקל עליהם לעיתים באופן משמעותי את ההתמודדות היום יומית שלהם.

גירוי קולי חיובי- שימוש במוסיקה עם חולי דמנציה ואלצהיימר

רעשים יכולים לגרום לתגובות בלתי רצוניות או פתאומיות אך אם החשיפה לרעש, יותר נכון למנגינה או לשיר היא הדרגתית ונעשית באופן מודע עם מטפל שיודע כיצד להשתמש בה, היא יכולה לסייע לאותו אדם עם דמנציה או אלצהיימר להירגע ולהתמודד. אותו אדם לא יכול לווסת את הרעשים בעצמו ולכן הוא צריך את הסיוע החיצוני של המטפל.

כיצד ניתן לעשות שימוש במוסיקה עם חולי דמנציה ואלצהיימר?

קודם כל יש לגלות ולהבין אילו רעשים טובים ואילו רעשים פחות טובים לכל אדם ואדם. לעיתים מוזיקה רגועה ומונוטונית יכולה להיות עבורנו מרגיעה אבל מלחיצה עבור האדם המטופל. אותו הדבר עם רעשים של כלי נגינה או אפילו ציוץ של ציפורים. יש לחשוף את המטופל באיטיות ובהדרגתיות לצלילים ולקולות בעוצמות נמוכות ובתדירות נמוכה לאורך זמן קצר. בעקבות התגובות של המטופל לכל קול ולכל צליל ניתן להמשיך ולהשמיע לו את הקולות הצלילים והמנגינות אשר גרמו לתגובות חיוביות וכמובן להפסיק את אלה שגרמו לתגובות שליליות.
כאשר המטופל לא נמצא בטיפול חשוב לשמור עליו בסביבה שקטה ורגועה כמה שיותר בכדי לא לגרום לגירויים מיותרים ותגובות קיצוניות שאינן רצוניות שכן כל גירוי קולי משפיע על אותם אנשים בדרך כזו או אחרת והם כאמור אינם יכולים להסביר את התגובות שלהם או לשלוט בהן.

שימוש במוסיקה עם חולי דמנציה ואלצהיימר
תוכן עניינים

לפרטים נוספים

לפרטים נוספים ולתיאום פגישת ייעוץ

שתפו את המאמר

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

זה לא סוד שבגיל השלישי הזיכרון נפגע לעיתים אפילו באופן משמעותי. אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם מאבקים לזכור פרט שקטן כמו שם או כתובת ולפעמים

עצירות בגיל השלישי

עצירות בגיל השלישי

יש לא מעט יתרונות ודברים נעימים ונחמדים לחכות להם בגיל השלישי כמו פנסיה וזמן עם הנכדים וחופשה לה חסכתם ומנוחה בלי עבודה אבל יש גם

מוסד סיעודי

מוסד סיעודי

בחירת המוסד הסיעודי הנכון עבור יקירכם יש האומרים שהזקנה מתגנבת עלינו פתאום ושברגע אחד אנחנו שמים לב שההורים שלנו קשישים למדי וכבר לא מתפקדים. ואז

גלילה לראש העמוד

הצהרת נגישות

משכנות זהב רואה בנגישות לאנשים עם מוגבלות ערך מהותי וחובה עסקית, כחלק בלתי נפרד מתפיסת השירות והאחריות החברתית שלה.

במסגרת חובה זו החברה פועלת לממש את הזכות הבסיסית של כל לעובד\לקוח עם מוגבלות לקבל את מלוא השירותים המוצעים, באופן עצמאי ככל שניתן, תוך שמירה על כבוד האדם.

אנו משתדלים לשמר ולתחזק את האתר. במידה ומצאת דף באתר ו/או כל חלק ממנו אשר אינו מונגש ו/או נתקלת בקשיים בגלישה באתר, נשמח לעמוד לרשותכם.
במקרים אלו אנא צרו קשר עם רכז/ת הנגישות בחברה, גב' טל רפאל בטלפון שמספרו 050-5325168 בדוא"ל tal@zhv.co.il ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן