שפעת אצל מבוגרים

המאמר דן על מאפייני מחלת השפעת, חיסון כנגד מחלת השפעת, יעילותו וההנחיות לחיסון, שאלות ותשובות לגבי החיסון לשפעת וצעדים נוספים שיש לנקוט על מנת למנוע תחלואה הקשורה לשפעת

מאפייני מחלת השפעת

השפעת כידוע לכולם פוגעת בדרכי הנשימה העליונות שהם האף והגרון ודרכי הנשימה התחתונות שהם הסימפונות ורקמת הריאה.

התלונות העיקריות של החולים: (התלונות אינן ספציפיות אלא שזו יכולה להיות מחלה דמוית שפעת)

  • נזלת, שיעול יבש, כאבי גרון.
  • חום, תחושת חולי (חולשה למשל)
  • כאב ראש, כאבי שרירים.

הסיבוכים העיקריים:

  • החמרת מחלה קיימת
  • זיהום מישני – בפרט דלקת ריאות
  • אשפוז
  • מוות

חיסון כנגד מחלת השפעת יעילותו וההנחיות לחיסון

החיסון  כנגד  השפעת מומלץ בכל גיל, יעיל במניעת מחלת השפעת וסיבוכיה וגם יעיל במניעת התפשטות המחלה באוכלוסיה. היעילות של החיסון בקרב קשישים במוסדות עומדת על 30% – 40% במניעת "מחלה דמוית שפעת", כמו שצוין קודם תסמיני המחלה אינם ספציפיים וכמובן שהחיסון לא ימנע את המקרים שלא נגרמו ע"י וירוס השפעת. יעילות 50% – 60% במניעת דלקת ריאות ואישפוזים ויעילות של 80% במניעת מוות, כך שניתן להבין מנתונים אלו שהיעילות של החיסון גבוהה במניעת הסיבוכים הקשים.  ראוי לציין שהחיסון שניתן לאנשים בגיל 65+ חוסך עלויות תוך הארכת שנות איכות חיים.

יעילותו של החיסון, המתאים לנגיף באותה שנה עולה ככל שעולה אחוז המחוסנים כשמטופלים ואנשי צוות שאינם מחוסנים עלולים להעביר את המחלה כמו כן יעלות החיסון תלויה ביכולתו של המחוסן לפתח נוגדנים כשבחלק מהקשישים היכולת הזו מופחתת. לכן חשוב מאד שאנשים בסביבת הקשישים יהיו גם הם מחוסנים.

נגיף השפעת נמצא בעדכון מתמיד מכיוון שהוירוס עובר שינוי גנטי תדיר שיכול להיות:

  • קטן שבו הסטיות בשכפול זן נדיר
  • גדול שבו הוירוס מתמזג עם שני זנים שונים

המערכת החיסונית שלנו אינה מכירה וירוס שעבר שינוי עקב כך הנוגדנים שפותחו בשנה שעברה אינם תקפים בשנה הנוכחית ולכן מדי שנה מפותח חיסון עדכני וזו הסיבה שיש לחסן מידי שנה שלא כמו בחיסונים אחרים דוגמת אדמת, חצבת.

ההמלצות לחיסון שפעת

  • מטופלים בסיכון מוגבר לסיבוכים – מטופלים מעל גיל 65, חולים במחלות כרוניות כמו מחלות לב, ריאות, סכרת, הפרעה כלייתית וכו'. דיירים במוסדות שכאן יש להביא בחשבון שילוב של גיל+תחלואה כרונית+צפיפות יחסית, נשים בהריון וילדים.
  • אנשי הצוות הרפואי שעלולים בעצמם להעביר את מחלת השפעת למטופלים רופאים, אחיות מטפלים ואנשי צוות אחרים שבאים במגע ישיר עם הקשישים במחלקות.

בחוזר שמוציא משרד הבריאות לחיסון כנגד שפעת החורף, קיימת המלצה בנוהל להתחסן עד ל 31 לאוקטובר. חשיבות עליונה חיסון של קבוצות סיכון כגון: קשישים, ילדים, ונשים בהריון ואנשי צוות רפואי.

אין לשכוח שתדירות החיסון היא מדי שנה בחודשים אוקטובר נובמבר!

התועלת ברמת החיסון כנגד שפעת בקרב האוכלוסיה הינה גבוהה ותוצאותיה הינם צמצום הדבקה, ובכך הקטנת הסיכון להתפשטות זיהום באוכלוסיה ומניעת השלכותיו כגון תחלואה, אישפוזים ותמותה. גם כן צימצום התחלואה ובכך הקטנת ההעדרויות עקב מחלה ומניעת מחסור בכוח אדם .

שאלות שהועלו לגבי חיסון השפעת לידיעתכם:

  • האם ניתן לחלות בשפעת בעקבות החיסון?

לא ניתן לחלות בשפעת עקב החיסון היות ואין בחיסון נגיפים פעילים, הם מומתים.

  • האם החיסון עלול לגרום לתופעות לוואי או לנזק?

תופעות הלוואי של החיסון הן לרוב קלות וחולפות תוך יום או יומיים ואין סיבה שלא להתחסן, התופעות שיכולות להיות הן כאבי שריר ואודם במקום החיסון ולעיתים באלה שלא חוסנו קודם חום נמוך כאבי שרירים ותחושה כללית לא טובה. רק במקרים נדירים מומלץ להמנע מחיסון כשידועה תגובה אלרגית לחלבון ביצה וכמובן כמו בכל חיסון אין להתחסן בעת מחלת חום חריפה.

  • מדוע מי שחוסן בשנה שעברה צריך להתחסן גם השנה?

כמו שנאמר וירוס השפעת עובר שינוי גנטי משנה לשנה וחיסון השפעת מיוצר מידי שנה כדי להיות מותאם לזני הנגיף השפעת הצפויים בחורף הקרוב.

  • תוך כמה זמן מקנה החיסון הגנה?

בדרך כלל הגוף בונה הגנה מספקת תוך שבועיים לאחר החיסון. הגנה זו מחזיקה מעמד עד סוף עונת השפעת, תחילת האביב.

צעדים נוספים למניעת תחלואה הקשורה בשפעת :

נדון בחלק הזה על האמצעים הפיזיים למניעת הדבקה והתפשטות של השפעת.

1)להימנע משאיפת רסס טיפות בעת שיעול או עיטוש על חולה, עדיף להתרחק לטווח של מטר

ובנוסף יש לכסות את האף והפה בעת השיעול. ניתן להשתמש במסיכה לכיסוי האף והפה

בזמן שבאים במגע עם מטופלים.

2)מניעת מגע עם הפרשות מדרכי הנשימה של החולה ע"י שטיפת ידיים שוב ושוב וניתן גם להשתמש בכפפות חד פעמיות.

3)צמצום הדבקות ע"י יצירת הפרדה או מרחק אם נין בין מטופלים חולים ובריאים.

4)הגבלת כניסתם של מבקרים חולים ואנשי צוות שחלו למוסדות רפואיים.

נושא אחרון שנדבר עליו הינו חיסון כנגד פנוימוקוק. קשישים החולים בשפעת נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדלקת ריאות, החיסון נגד פנוימוקוק יעיל במניעת פיזור בדם (בקטרמיה) של חיידק הפנוימוקוק ובכך לצמצם סיבוכים של זיהום ריאתי משני עקב מחלת השפעת. החיסון מיועד למטופלים בלבד, זהו חיסון חד פעמי למטופלים מעל גיל 65 כשמועד החיסון המומלץ, לאלה שטרם  חוסנו הוא כל השנה אך נוח ועדיף לשלב בעת חיסון השפעת.

לסיכום כדי למצות את יעילות החיסון יש להגיע לאחוזי התחסנות גבוהים, למטופלים כנגד שפעת ופנוימוקוק ולאנשי הצוות להתחסן כנגד השפעת.

העיקר שנהיה כולם בריאים!

מחלת השפעת אצל מבוגרים
תוכן עניינים

לפרטים נוספים

לפרטים נוספים ולתיאום פגישת ייעוץ

שתפו את המאמר

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

זה לא סוד שבגיל השלישי הזיכרון נפגע לעיתים אפילו באופן משמעותי. אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם מאבקים לזכור פרט שקטן כמו שם או כתובת ולפעמים

עצירות בגיל השלישי

עצירות בגיל השלישי

יש לא מעט יתרונות ודברים נעימים ונחמדים לחכות להם בגיל השלישי כמו פנסיה וזמן עם הנכדים וחופשה לה חסכתם ומנוחה בלי עבודה אבל יש גם

גלילה לראש העמוד

הצהרת נגישות

משכנות זהב רואה בנגישות לאנשים עם מוגבלות ערך מהותי וחובה עסקית, כחלק בלתי נפרד מתפיסת השירות והאחריות החברתית שלה.

במסגרת חובה זו החברה פועלת לממש את הזכות הבסיסית של כל לעובד\לקוח עם מוגבלות לקבל את מלוא השירותים המוצעים, באופן עצמאי ככל שניתן, תוך שמירה על כבוד האדם.

אנו משתדלים לשמר ולתחזק את האתר. במידה ומצאת דף באתר ו/או כל חלק ממנו אשר אינו מונגש ו/או נתקלת בקשיים בגלישה באתר, נשמח לעמוד לרשותכם.
במקרים אלו אנא צרו קשר עם רכז/ת הנגישות בחברה, גב' טל רפאל בטלפון שמספרו 050-5325168 בדוא"ל tal@zhv.co.il ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן