תזונה בריאה בגיל השלישי

בגיל השלישי, באופן טבעי, מערכות הגוף חלשות יותר, המערכת החיסונית איננה כבעבר וספיגת הויטמינים ירודה. חשוב להקפיד על הרגלי תזונה נכונים, הכוללים את כל אבות המזון בכל גיל ובמיוחד בגיל השלישי. יש לשים לב שכאשר האדם אחראי לעצמו והוא מסוגל לאכול ולבצע קניית מוצרי מזון בכוחות עצמו, אזי האחראיות לתזונה בריאה מוטלת עליו. אך כאשר האדם המבוגר מתגורר בגפו אך זקוק לסיוע או שהוא דייר בבית חולים סיעודי או בבית אבות אזי הגורם המטפל בו הוא זה שאחראי לשים לב להרגלי התזונה, לרכוש עבורו מזון בריא ומזין הכולל את כל אבות המזון, ירקות בצבעים שונים ולוודא שהאדם המבוגר מקבל מזון בריא ומבוקר.

שינויים פיזיולוגים החלים בגיל השלישי ומשפיעים על התזונה

בגיל השלישי חלים שינויים פיזיולוגיים המשפיעים על התזונה ולא לטובה:
בעיות בשיניים: התחנה הראשונה שעובר מזון הוא הפה והשיניים. בעיות בשיניים כמו חוסר בשיניים ושיניים תותבות מפריעים ליכולת הלעיסה, מה שגורם לקשיש לעכל פחות טוב את המזון במקרה הטוב, ולסרב לאכול במקרה הפחות טוב, מצב עימו מתמודדים לא מעט מטפלים במחלקות סיעודיות של בית חולים סיעודי. טיפול בשיניים והתאמת שיניים תותבות נוחות יסייעו.
ירידה בחוש הריח והטעם: ירידה בחושים אלה הופכת המזון לאטרקטיבי פחות. האכילה הופכת להיות טכנית כך שהקשיש לא מעוניין לאכול. חשוב לתת לקשיש אוכל מלא בטעם כדי שירצה לאכול. סוכריה או מסטיק לפני האוכל יגרמו להפרשת רוק רבה יותר, מה שגורם לפעילות מקסימלית של בלוטות הטעם בלשון.
בעיות בחניכיים: בהמשך לבעיות בשיניים וחוסר שלהן, קשישים רבים סובלים גם מבעיות בחניכיים. חשוב לטפל בחניכיים מודלקים וגם לדאוג למזון עם כמות גדולה של ויטמין C כמו עגבניות ופירות הדר.
• עצירות: עצירות שהיא תופעה רווחת בגיל השלישי גורמת לכך שהמזון מתעכל באיטיות ולחוסר תיאבון. מזון עשיר בסיבים תזונתיים ושתיה רבה יסייעו לעיכול טוב ומהיר יותר.

למה עוד חשוב לשים לב בתזונת הגיל השלישי?

חלק משגרת היום, כמעט בכל יום במחלקות בית חולים סיעודי היא בדיקת משקלם של המטופלים על מנת לוודא שמשקלם תקין והם אינם יורדים בו. חשוב שכל קשיש, גם במצב בריאותי טוב יותר, יעשה זאת. אם ישנה ירידה אך גם עליה דרסטית במשקל חשוב לפנות לרופא המטפל. מומלץ מאוד לאכול בגיל השלישי מזון המכיל שומן בריא כמו אגוזים, אבוקדו, שמן זית. חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות גם אם לא רעבים, כשאכילת פירות וירקות העונה תמיד מומלצת. חשוב להקפיד על תפריט בהתאם לבעיות רפואיות שישנן. ישנם מזונות הנחשבים בריאים שלאדם הסובל מבעיה מסוימת יהיו אסורים לאכילה או לפחות לא מומלצים. הקפידו ללכת לפי עצת הרופא או דיאטנית.

תזונה בריאה בגיל השלישי
תוכן עניינים

לפרטים נוספים

לפרטים נוספים ולתיאום פגישת ייעוץ

שתפו את המאמר

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

זה לא סוד שבגיל השלישי הזיכרון נפגע לעיתים אפילו באופן משמעותי. אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם מאבקים לזכור פרט שקטן כמו שם או כתובת ולפעמים

עצירות בגיל השלישי

עצירות בגיל השלישי

יש לא מעט יתרונות ודברים נעימים ונחמדים לחכות להם בגיל השלישי כמו פנסיה וזמן עם הנכדים וחופשה לה חסכתם ומנוחה בלי עבודה אבל יש גם

גלילה לראש העמוד

הצהרת נגישות

משכנות זהב רואה בנגישות לאנשים עם מוגבלות ערך מהותי וחובה עסקית, כחלק בלתי נפרד מתפיסת השירות והאחריות החברתית שלה.

במסגרת חובה זו החברה פועלת לממש את הזכות הבסיסית של כל לעובד\לקוח עם מוגבלות לקבל את מלוא השירותים המוצעים, באופן עצמאי ככל שניתן, תוך שמירה על כבוד האדם.

אנו משתדלים לשמר ולתחזק את האתר. במידה ומצאת דף באתר ו/או כל חלק ממנו אשר אינו מונגש ו/או נתקלת בקשיים בגלישה באתר, נשמח לעמוד לרשותכם.
במקרים אלו אנא צרו קשר עם רכז/ת הנגישות בחברה, גב' טל רפאל בטלפון שמספרו 050-5325168 בדוא"ל tal@zhv.co.il ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן