ייפוי כוח רפואי במצב של ירידה קוגניטיבית 

העלייה בגיל גורמת לשינויים פיזיולוגיים רבים ולעיתים לירידה משמעותית בתפקודים הקוגניטיביים. ירידה בתפקוד אצל אנשים קשישים יכולה להיות הדרגתית וקלה אבל היא גם יכולה להיות פתאומית מיידית וקשה כזו שפוגעת דראסטית ביכולת של אותו קשיש לתפקד באופן עצמאי. מכיוון שאי אפשר לדעת למי זה יקרה ואם ומתי זה יקרה חשוב להיות מוכנים מראש לאפשרות שזה יקרה עם אפוטרופסות או ייפוי כוח רפואי.

האפשרות של ירידה בתפקודים הקוגניטיביים:

אי אפשר להיות מוכנים אף פעם באמת למצב בוא ההורים שלנו יהיו פתאום חולים או תשושים ולא יוכלו לתפקד באופן עצמאי או אפילו לזכור דברים קטנים ופשוטים. אך יש צורך לעשות ככל שניתן בשביל להיות מאורגנים ומוכנים כמה שניתן. וזה אומר בעיקר לקבל את היכולת לקבל את ההחלטות על ההורים שלנו ועל החיים שלהם ולהוציא אותם לפועל כאשר הם כבר לא יוכלו לעשות זאת בעצמם.

שתי המחלות היווניות אשר פוגעות משמעותיות באנשים בעת זקנה הן אלצהיימר- מחלה ניוונית אשר פוגעת בצורה קיצונית בזיכרון של החולה בה וגורמת לו לחוסר הבנה והכרה של הסביבה שלו כולל הסביבה המוכרת והאנשים בחייו. ודמנציה- פגיעה בקליפת המוח אשר גורמת לקשיים בהבנת הנשמע והנקרה קשיים בהבעה בעל פה עד כדי אי יכולת לדבר בצורה סדירה ולמצוא את המילים בכדי לומר אותן.

בשני המקרים האלה יש צורך למצוא פתרון ולהעביר את קבלת ההחלטות החשובות לידי בני משפחה או גורם חיצוני אחר שסומכים עליו בטיפול.

האפשרויות-ייפוי כוח רפואי ומינוי אפוטרופוס

בהתאם לחוק זכויות החולה כל חולה אשר מחלתו פוגעת ביכולת שלו לקבל החלטות באופן מודע ומושכל ולירידה בתפקוד הקוגניטיבי שלו זכאי לקבל ייצוג רפואי על ידי בא כוחו אותו בחר.  ייפוי כוח רפואי הוא כאשר אותו חולה מאשר ומסכים למסור את הייצוג הרפואי שלו בידי בא כוחו.

האפשרות השנייה היא מינוי אפוטרופוס וחושב מאוד להבין שמדובר בהבדל מאוד משמעותי בין השניים שכן האפוטרופוס מקבל את השליטה המלאה על כל חייו של החולה וכל ההחלטות הקשורות בו בעוד ייפוי כוח רפואי מאפשר לבא כוחו של החולה להחליט על סוג וטיב הטיפול הרפואי אותו יקבל החולה ולא יותר מכך.

מיופה כוחו של החולה יכול להיות כל אדם בריא נפשית ופיזית שעבר את גיל שמונה עשרה ויכול לקבל החלטות בצורה מודעת והגיונית. אין חובה בקרבה משפחתית והחולה יכול לבחור את מי שהוא רוצה וסומך עליו שידאג לבריאותו ויקבל עבורו את ההחלטות הטובות ביותר. ההמלצה היא לבחור בן משפחה או חבר קרוב שסומכים עליו לגמרי ולתאם איתו את הרצונות לפני שהחולה מגיע למצב שלא יוכל עוד להסביר, להסכים או להחליט בעצמו.

שימו לב כי גם אם יקירכם מתגורר כעת במתחם בית אבות סיעודי והוא צלול ומתפקד בבריאות טובה, דווקא ברגעים אלו של צלילות מחובתכם להעלות את הנושא אל מול יקירכם.

 

 

ייפוי כוח רפואי
תוכן עניינים

לפרטים נוספים

לפרטים נוספים ולתיאום פגישת ייעוץ

שתפו את המאמר

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

שיפור הזיכרון בגיל המבוגר

זה לא סוד שבגיל השלישי הזיכרון נפגע לעיתים אפילו באופן משמעותי. אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם מאבקים לזכור פרט שקטן כמו שם או כתובת ולפעמים

עצירות בגיל השלישי

עצירות בגיל השלישי

יש לא מעט יתרונות ודברים נעימים ונחמדים לחכות להם בגיל השלישי כמו פנסיה וזמן עם הנכדים וחופשה לה חסכתם ומנוחה בלי עבודה אבל יש גם

גלילה לראש העמוד

הצהרת נגישות

משכנות זהב רואה בנגישות לאנשים עם מוגבלות ערך מהותי וחובה עסקית, כחלק בלתי נפרד מתפיסת השירות והאחריות החברתית שלה.

במסגרת חובה זו החברה פועלת לממש את הזכות הבסיסית של כל לעובד\לקוח עם מוגבלות לקבל את מלוא השירותים המוצעים, באופן עצמאי ככל שניתן, תוך שמירה על כבוד האדם.

אנו משתדלים לשמר ולתחזק את האתר. במידה ומצאת דף באתר ו/או כל חלק ממנו אשר אינו מונגש ו/או נתקלת בקשיים בגלישה באתר, נשמח לעמוד לרשותכם.
במקרים אלו אנא צרו קשר עם רכז/ת הנגישות בחברה, גב' טל רפאל בטלפון שמספרו 050-5325168 בדוא"ל tal@zhv.co.il ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן